Riasztó mértékű az antibiotikum rezisztencia Fekete-Afrikában

Fehérvérsejtek (kék) támadnak meg két Kleibsiella baktériumot (rózsaszín) ezen a színezett pásztázó elektronmikroszkóp képen.
Fotó: David Dorward/NIAID
Rendkívül aggasztó a multirezisztens baktériumfajok mértéke a fekete-afrikai kisgyerekek között. - írja a phys.org.

A Genfi egyetemi Kórház és a Genfi Egyetem által végzett elemzések arra jutottak, hogy a helyzet Fekete-Afrikában különösen riasztó.

Nagy mértékű antibiotikum rezisztens baktériumokat figyeltek meg, különösen a kisgyermekek vérében.

Mindkét elemzés az Enterobacteria baktériumra fókuszált, melyek az emésztőszervben találhatók és arról ismertek, hogy antibiotikum rezisztenciát fejlesztenek. Ezek felelősek a leginvazívabb fertőzésekért a régió újszülöttjeinél.

Az első analízis felmérte a fertőzött kisgyermekek vérében lévő antibiotikum-rezisztens baktériumokat. Nagyon magas szintű rezisztenciát állapítottak meg kisgyerekek vérmérgezésére adott antibiotikumokra. A leggyakoribb fajok, amiket azonosítottak, az E. coli és a Klebsiella spp volt, melyek figyelemre méltó rezisztenciát mutattak az ampicillinre és a gentamicinre.

Az analízisek átvizsgáltak több, mint 1.000 tanulmányt, melyeket 2005 óta végeztek, és ezek közül 122 tanulmányon mélyreható metaanalízist végeztek.

A több, mint 9400 gyermeket reprezentáló 40 tanulmány elemzését követően a kutatók megállapították, hogy majdnem egyharmaduk a széles spektrumú cephalosporinsra rezisztens Enterobacteria hordozó.

A gyermekek több, mint felénél, akik nem voltak hordozói az Enterobacteria baktériumnak, amikor kórházba kerültek, pozitív lett az Enterobvacteria tesztjük, amikor elhagyták a kórházat.

Fotó: David Dorward/NIAID / phys.org

Háromszor nagyobb volt a kockázata az Enterobacteria hordozóvá válásnak azoknál, akik a megelőző 3 hónapban antibiotikum kezelést kaptak. Ez azért aggasztja a szakembereket, mert

Fekete-Afrikában minden kórházba kerülő gyerekek szisztematikusan antibiotikum kezelésben részesül, akkor is ha nem biztos, hogy bakteriális fertőzése van,

mert a régió fő halálozási oka a bakteriális fertőzés és az egészségügyi intézeteknek nincs hozzáférése olyan teszthez, ami különbséget tesz az antibiotikumot igénylő baktériumfertőzés és a vírusfertőzés között.

A helytelen antibiotikum használat fokozza a rezisztens baktériumok arányát, amit aztán még nehezebb lesz kezelni. https://www.origo.hu/tudomany/2018/08/komoly-kihivas-a-korokozok-egyre-erosebb-antibiotikum-rezisztenciaja